خارج از محدوده: ناشناخته های تاریخ ایران
 
 
خلاصه ای از تاریخ کمتر شناخته شده مردمی
 

ﺑﻬﺮﺍﻡ ﻣﻬﺮﺍﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﭼﻮﺑﻴﻦ ﺩﺭ 28 ﻧﻮﺍﻣﺒﺮ ﺳﺎﻝ 588 ﻣﻴﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻟﺸﮑﺮ ﻫﺮﻣﺰ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﭘﺎﺩﺷﺎﺩﻩ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺧﺎﻗﺎﻥ ﭼﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻠﺦ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺷﺪ. ﻭﯼ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻗﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﮑﻞ ﻻﻏﺮﺵ ﺑﻪ ﭼﻮﺑﻴﻦ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺷﮏ ﻫﺎﯼ ﺟﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﻔﺖ ﺧﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻟﺸﮑﺮ ﭼﻴﻨﯽ ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.

ﺍﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮﻣﺰ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﮐﺮﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻭ
ﮐﻨﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺧﻴﻠﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﺑﻮﺩ. ﺧﺎﻗﺎﻥ ﭼﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﺮﺯ ﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎﻝ ﺷﺮﻗﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻠﺦ ﺭﺍ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﺎ ﻟﺸﮑﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺷﻤﺎﻝ ﺭﺍﻫﯽ ﺷﺪ. ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﺯﺭﺩﺷﺘﻴﺎﻥ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺍﺣﺪ ﻫﺎﯼ ﺁﺗﺸﺒﺎﺭ ﻳﺎ ﻧﻔﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﺍﻥ ﻭ ﻧﻴﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﺖ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺁﻏﺸﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺁﺗﺶ ﺯﺩﺍﻳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻟﺸﮑﺮ ﭼﻴﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ. ﺑﺪﺳﺘﻮﺭ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﻧﻴﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﺖ (ﻧﻔﺖ ﺧﺎﻡ) ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺑﻴﺸﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻁﺮﺍﻑ ﺩﺭ ﺭﻭﯼ ﺳﻄﺢ ﺯﻣﻴﻦ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻴﺸﺪ ﺁﻏﺸﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻟﺸﮑﺮﭼﻴﻦ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﭘﻨﺞ ﺳﺮﺑﺎﺯ، ﺁﻥ ﻧﻴﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺗﺸﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺍﺳﺐ ﺑﻪ ﻁﺮﻑ ﺩﺷﻤﻦ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﻴﮑﺮﺩﻧﺪ. ﺑﻬﺮﺍﻡ 12 ﻫﺰﺍﺭ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﻴﻦ 30 ﺗﺎ 40 ﺳﺎﻟﻪ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻭﺯﻧﯽ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻟﺸﮑﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ 3 ﺍﺳﺐ ﻗﻮﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ. ﻟﺸﮑﺮ 12 ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮﯼ ﺍﻭ ﻟﺸﮑﺮ 300
ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮﯼ ﭼﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩ

منبع:

ﺑﻬﺮﺍﻡ ﭼﻮﺑﻴﻦ 1397. ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﺯﺭﺩﺷﺘﻴﺎﻥ. ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﻭﻳﮑﯽ ﭘﺪﻳﺎ

 |+| نوشته شده در  یکشنبه سی ام شهریور ۱۴۰۴ساعت 11:9  توسط محمد اشرف زاده  | 

ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﻴﺎﻥ ﻳﺎ ﭘﺎﺭﺕ ﻫﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ 247 ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻴﻼﺩ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 224 ﻣﻴﻼﺩﯼ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﯼ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ 471 ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪ، ﻁﻮﻻﻧﻴﺘﺮﻳﻦ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻣﻤﺘﺪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.
ﻭﻗﺎﻳﻊ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﻤﺎﯼ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﺭﯼ ﻭ ﺿﺪﻭ ﻧﻘﻴﺾ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﻟﻔﺎﻓﻪ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﺩﺭﺣﺒﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﮐﻢ ﺭﻧﮓ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﭘﻬﻨﺎﻭﺭ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺗﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻳﻮﻧﺎﻥ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﮑﺎ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﻴﺎﻥ ﺩﻳﺪ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻅﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮﻫﺎﯼ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﺍﻥ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.
ﻓﻴﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﺧﺎﻥ ﻣﺮﺍﺩﯼ ﺩﺭ " ﺩﺭ ﺁﻣﺪﯼ ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ" (1393) ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻧﻤﻴﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻁﻼﻋﺎﺗﯽ ﺳﻄﺤﯽ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺑﺪﻭﺭ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺻﺮﻓﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﯼ ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺯﻧﺎﻥ، ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻫﺎﯼ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺭﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﻣﻴﮑﻨﻨﺪ.

ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﻭﻳﮑﭙﺪﺍ ﻧﻘﻞ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ : "ﮐﻠﻴﻪ ﺯﻥﻫﺎﯼ ﻁﺎﻳﻔﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﻳﮏ ﺯﻥ ﻭ ﺩﻭ ﺯﻥ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻧﻤﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺯﻭﺟﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻮﺭ ﻣﯽﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﻋﻴﺎﺩ ﻭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺟﺸﻦ، ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﻧﻤﯽﺩﺍﺩﻧﺪ. ﻧﺠﺒﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﺪﺩ ﺯﻭﺟﺎﺕ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺻﻴﻐﻪ ﻭ ﻣﺘﻌﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻭﻅﻴﻔﻪ ﻧﺴﻮﺍﻥ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻘﻴﻢ ﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻳﺎ ﭼﺎﺩﺭﻫﺎ ﻳﺎ ﺁﻻﭼﻴﻖﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﻋﻔﺖ ﻭ ﻋﺼﻤﺖ ﺭﺍﻩ ﺭﻭﻧﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺎ ﺍﺟﻨﺒﯽ ﺗﮑﻠﻢ ﻧﻤﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺭﻭﺑﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻕ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻥ ﺑﻴﻮﻩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﺩﺍﺭ ﻧﺒﻮﺩ. ﻏﺬﺍﻫﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻧﻤﯽﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﮐﻪ ﺯﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﯽﺷﺪ، ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺟﺰﺋﯽ ﺑﻮﺩ ﻁﻼﻕ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ. ﮊﻭﺳﺘﻦ ﻣﻮﺭﺥ ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ ﺍﺷﮑﺎﻧﻴﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺣﺪ، ﻣﺘﮑﺒﺮ ﻭ ﺑﯽﺣﻴﺎ ﻭ ﻓﺘﻨﻪﺟﻮ ﻭ ﺑﯽﺷﺮﻡ ﻭ ﻣﮑﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ: ﻣﺮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻨﺪﺧﻮﺩ ﻭ ﺻﺒﻮﺭ ﻭ ﺟﺰﺍ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺯﻥ ﺧﻮﺷﺮﻭ ﻭ ﻣﺘﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﻁﺎﻳﻔﻪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﮐﻢ ﺣﺮﻓﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ".


ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﮑﻪ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ "ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻭ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﮔﻪﮔﺎﻩ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖﺩﺍﺭﯼ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﮑﻮﻣﺖﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ، ﮐﻨﻴﺰﮐﯽ ﺭﻭﻣﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺁﻳﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﻴﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﯼ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﭘﺎﺭﺗﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻮﯼ ﻧﺨﺴﺖ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺑﺪﻝ ﺷﺪ"

ﺑﺎ ﺍﻳﻨﺤﺎﻝ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻁﻤﻴﻨﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻓﻴﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﺧﺎﻧﻤﺮﺍﺩﯼ ( 1393) ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﮑﻴﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ.

 |+| نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۴۰۴ساعت 11:13  توسط محمد اشرف زاده  | 

ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺭﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﺷﮑﻮﻩ ﻭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﻗﺪﺭﺕ ﺩﻧﻴﺎﺋﯽ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ
ﺍﻧﺪ. ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﻬﺎﻥ ﮔﺸﺎﻳﻬﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.

ﺍﻣﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺑﻴﺴﺖ ﻣﻠﺖ ﺭﺍﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺟﻤﻌﻴﺖ
ﺩﺭ ﺧﻄﻪ ﭘﺎﺭﺱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻮﺩ. ﺣﻤﻴﺪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﺑﻼﮔﻔﺎ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﻫﺎﻳﺪ ﻣﺎﺭﯼ ﮐﺦ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ "ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ" ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﮐﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﮐﺸﻒ ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻭ ﺩﻫﮑﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﻁﺮﺍﻑ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻮﺵ، ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﻴﺪ ﻭ ﺷﻴﺮﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻴﺮﺍﺯ "ﻧﺮﻳﻪ ﺍﻳﺘﺸﻴﻪ" ﺷﻬﺮ ﻧﻴﻤﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻴﺸﺪ ﮐﻪ ﺷﻬﺮ "ﻧﻴﺮﻳﺰ" ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ. ﺑﺰﺭﮔﺮﺍﻩ ﻫﺎ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﻴﭙﻴﻮﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﺑﺎﺩﯼ ﻫﺎﯼ ﺍﻁﺮﺍﻑ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﺸﺪ. ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﻭ ﭘﻴﺸﻪ ﻭﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﺑﺎﺩﯼ ﻫﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﻴﮑﺮﺩﻧﺪ.
ﺣﻔﺎﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﺍﺧﻴﺮ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﮐﻮﺷﮏ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﺒﻴﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﺎﻫﯽ ﻣﻴﺒﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ
ﻣﻮﺍﺩﯼ ﻫﻤﻨﻮﻉ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﮑﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺑﻌﺎﺩﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮﮐﻪ ﺑﺎ
ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮔﺮﺍﻧﯽ ﻣﻮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﺥ ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﮑﺮﺩﻧﺪ ﻧﺒﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻳﮏ ﻳﺎ ﺩﻭ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻳﮏ ﺍﻳﻮﺍﻥ ﻳﺎ ﺣﻴﺎﻁ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﻭﻳﮑﯽ ﭘﺪﻳﺎ ﺍﺯ ﻫﻴﻨﺘﺲ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﮐﺘﺎﺏ "ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ ﻭ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ" ﻧﻘﻞ ﻗﻮﻝ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﺪﻭﺩ 770
ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻴﻼﺩ ﭘﺎﺭﺳﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺰﺍﻥ ﻳﺎ ﺍﻧﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎﯼ ﻭﺯﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻼﻣﻴﺎﻥ
ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭘﺎﺭﺱ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎ ﻧﺎﻡ ﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺍﺣﺪ ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﻭﺍﺣﺪ ﻭﺯﻥ ﮐﺮﺷﻪ (ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻭﺯﻥ) 83 ﻭ ﻳﮏ ﺳﻮﻡ ﮔﺮﻡ ﺑﻮﺩ. ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻭﺍﺣﺪ ﻭﺯﻥ ﺗﺎﻻﻥ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﻴﺸﺪ ﻭ ﻳﮏ ﮐﻴﻠﻮ ﻭ 30 ﮔﺮﻡ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻴﺸﺪ.

ﻭﺍﺣﺪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﯼ ﻁﻮﻝ ﺁﺭﺷﻨﻴﺶ ﻳﺎ ﺍﺭﺵ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻴﺸﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻓﺮﻳﺪﺭﻳﮏ ﮐﺮﺍﻓﺘﺮ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﺣﺪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﺥ ﻫﺎﯼ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﻴﺪ 36 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﺵ ﺷﺎﻫﯽ ﺑﺎ ﺍﺭﺵ ﻓﺮﻕ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﺸﺪ. ﺁﺭﺵ ﺷﺎﻫﯽ 48 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩ.
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺠﺎﯼ ﻭﺯﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻮﺍﺩ ﺧﻮﺍﺭﮐﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻴﮕﺮﻓﺘﻨﺪ. ﮐﻴﻞ ﻳﺎ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﺎﺻﯽ ﺩﺍﺷﺖ. ﻫﻴﻨﺘﺲ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻭﻳﮑﯽ ﭘﺪﻳﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﻳﮏ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ 7 ﻟﻴﺘﺮ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻴﺸﺪ ﻭ ﮔﺮﻳﻮﻩ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎ 30 ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ.
ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﮐﻮﺯﻩ ﻫﺎﺋﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺮﻳﺲ ﺟﻤﻊ ﻣﻴﺸﺪ. ﻣﺮﻳﺲ ﭼﻨﺎﻥ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺍﮊﻩ ﻭﺍﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﻧﮑﺪﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ.
ﻫﺎﻳﺪ ﻣﺎﺭﯼ ﮐﺦ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ "ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﻮﺵ" ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻴﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺗﺎﺭﻳﺨﯽ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﯼ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺣﻤﺎﻡ ﻫﺎﯼ ﻗﻴﺮﺍﻧﺪﻭﺩ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺎﺿﻼﺏ ﺷﻴﺒﯽ ﺍﺯ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﻔﺎﻟﻴﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﻁﺒﻘﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﺍ ﻣﻴﮑﺮﺩﻧﺪ. ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺍﻳﻦ ﻁﺒﻘﺎﺕ ﺩﺭ ﺟﻨﺲ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺣﻤﻴﺪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻼﮔﻔﺎ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ: "ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﺘﺮﺍﺯ ﺍﺯ ﺗﻦ ﭘﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺣﺘﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻴﻦ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻫﺎ ﺁﺏ ﺩﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ، ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻴﻨﯽ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻀﺎﯼ ﺣﺎﺟﺖ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭼﺸﻢ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻋﻴﺐ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﺪﻳﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻦ ﺑﻪ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺍﮎ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩ ﻳﺎ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﺑﺪﻧﯽ، ﺗﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﻬﻴﺎ ﻧﻤﯽ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ، ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﺁﺩﺍﺏ ﻋﻤﻠﯽ ﻧﻤﻴﺸﺪ.".

 |+| نوشته شده در  شنبه بیست و دوم شهریور ۱۴۰۴ساعت 19:56  توسط محمد اشرف زاده  | 
  بالا